Dreileben-trilogia (2011)

Dreileben, 1: Etwas Besseres als den Tod (2011) ****
Dreileben, 2: Komm mir nicht nach (2011) **½
Dreileben, 3: Eine Minute Dunkel (2011) ***

Kävin Espoon Ciné -näytöksessä katsomassa 90-minuuttisista tv-elokuvista koostuvan saksalaisen Dreileben-trilogian. Elokuvat ovat itsenäisiä teoksia ja eri tekijöiden käsialaa, mutta kaikki tapahtuvat samaan aikaan samassa kaupungissa metsän keskellä tytön murhan ja raiskauksen jälkimainingeissa, kun teosta epäilty mies karkaa sairaalasta. Mainospuheista huolimatta varsinaiset yhtäläisyydet Twin Peaksiin jäävät tähän.

Elokuvien välillä on selvä laatuero. Ensimmäinen elokuva pyyhkii lattiaa kahdella jälkimmäisellä, jotka nekin kuitenkin katsoo ihan mielellään. ”Etwas Besseres als den Tod” on herkkä ja hempeä nuorenparin rakkaustarina. Äkkipikaisen tytön roolissa loistaa sarajevolaissyntyinen Luna Mijovic, josta varmasti kuullaan vielä. Leffan loppupuolella tapahtuu äkkiväärä ja selittämätön käänne, kun toinen hahmoista muuttuu täysin. Outoa ratkaisua ei avata juuri lainkaan. Tätä lukuunottamatta elokuva on hieno oma kokonaisuutensa, se on upeasti kuvattu, valaistu ja leikattu. Trilogian muissakin elokuvissa esiintyvä viulupainotteinen score luo hyvin tunnelmaa, mutta sen lisäksi erityismaininta täytyy antaa ”Cry Me a River” -kappaleen oivallisesta käyttämisestä.

Toinen osa ”Komm mir nicht nach” käsittelee murhatapauksen tutkimusta kaupunkiin saapuvan rikospsykologin näkökulmasta. Hän saa yöpaikan vanhan tuttavansa luota ja yöhön asti venyvät keskustelut punaviinin ääressä paljastavat naisten yhteisen kolmiodraaman vuosien takaa. Näyttelijät ovat hyviä, mutta asetelma tuntuu kovin tutulta ja osa jää trilogian heikoimmaksi lenkiksi.

Päätösosa ”Eine Minute Dunkel” on Takaa-ajettu saksalaiseen tapaan – katsoja saa seurata yhtäältä murhasta epäillyn miehen pakomatkaa ja toisaalta tätä jahtaavan, eläkeikää lähestyvän paikallisen komisarion jäljitystyötä. Elokuvan harvoja yhtymäkohtia trilogian aiempiin osiin on oikeastaan vain ensimmäisen osan kanssa, mikä osaltaan voimistaa keskimmäisen osan irrallisuutta kokonaisuudesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *